Պետական պարտքի կառավարում. Հայաստանի անցյալի և այլ երկրների փորձի հիման վրա պետական պարտքի վերաբերյալ քաղաքական որոշումների կայացումը. Մաս 3

Լուրեր

07.12.2025 | 17:52
«Մանկական Եվրատեսիլ 2025»-ի մեր պատվիրակությունն արդեն Թբիլիսում է
07.12.2025 | 17:35
Հետաձգվել է եպիսկոպոսաց ժողովը. Մայր Աթոռը պատճառ է նշել
07.12.2025 | 17:22
Խաղաղության համաձայնագրի ստորագրումից մեզ 2 կետ է բաժանում․ Թրամփի հատուկ ներկայացուցիչ
07.12.2025 | 16:46
Տավուշում համադասարանցիների կողմից երեխային ծեծի ենթարկելու դեպքը բացահայտվել է․ ՆԳ նախարարը միջնորդագիր է հղել ԿԳՄՍ նախարարին
07.12.2025 | 16:27
Զարեհ Սինանյանն աշխատանքային այցով Նյու Յորքում է
07.12.2025 | 15:56
Մերցը Նեթանյահուի հետ է հանդիպել
07.12.2025 | 15:34
Առանձին հատվածներում ձյուն է տեղում․ Թալինի, Աշտարակի և Ապարանի տարածաշրջաններում մառախուղ է
07.12.2025 | 15:14
Ուկրաինական դրոնները հարձակվել են Սարատովում գտնվող նավթաբազայի վրա
07.12.2025 | 14:58
Ձյուն և ձնախառն անձրև․ օդի ջերմաստիճանը զգալի կնվազի
07.12.2025 | 14:21
Մեսի․ Սա այն պահն է, որին ես սպասում էի
07.12.2025 | 13:57
«50 հազարով թաղում անող», «Գնա, նզովյալ»․ վիճաբանություն քաղաքացու և քահանայի միջև․ ՏԵՍԱՆՅՈւԹ
07.12.2025 | 13:53
Թե որքան ուժեր են անհրաժեշտ, ոստիկանությունն է որոշում․ ոստիկանապետ․ ՏԵՍԱՆՅՈւԹ
07.12.2025 | 13:46
Եկել է ժամանակը Մայր Աթոռում անցկացնել պատարագը․ Ալեն Սիմոնյան․ ՏԵՍԱՆՅՈւԹ
07.12.2025 | 13:04
Պյոտր Յանը հասել է ռևանշի ու վերադարձրել UFC-ի չեմպիոնի տիտղոսը․ ՏԵՍԱՆՅՈՒԹ
07.12.2025 | 13:01
Ի՞նչ անել երկրաշարժի ժամանակ, եթե գտնվում եք հանրային տրանսպորտում․ վարքականոններ՝ վարորդների և ուղևորների համար
Բոլորը

ՀՀ պետական պարտքը գերազանցում է դիտարկվող տնտեսության 70 տոկոսը

Որևէ երևույթի մասին կարծիք կազմելու և գնահատական տալու համար կարևոր է, որպեսզի հասկանանք, թե ինչ որակի տվյալների հետ ենք աշխատում: ՀՀ պետական պարտքի վերաբերյալ տվյալները ճշգրիտ են, քանի որ դրանք արձանագրված են պայմանագրերում և պաշտոնական այլ փաստաթղթերում, իսկ բոլոր գործարքները ձևակերպված են բանկային փաստաթղթերով: Պարտքի վերաբերյալ տվյալները կարող են ճիշտ չլինել այնքանով, եթե պարզվի, որ նախորդ իշխանությունները գաղտնի համաձայնություններ են ունեցել ինչ-որ կողմերի հետ, որոնց հետ կապված պարտավորությունները նոր Հայաստանը ստիպված է ստանձնել: Քանի որ նման որևէ փաստի վերաբերյալ տեղեկատվություն առայժմ առկա չէ, ապա պետք է ընդունենք այն, ինչ ունենք:

Ինչքան է ճշգրիտ պարտքի բեռի գնահատման հիմնական ցուցանիշի հաշվարկման համար օգտագործվող երկրորդ գործոնը՝ ՀՆԱ-ն: Համաձայն ՀՀ վիճակագրական կոմիտեի «ՀՆԱ-ն ներառում է նաև չդիտարկվող տնտեսության գնահատականը, որը վերջին տարիներին 25 տոկոսից նվազել է և կազմում է ՀՆԱ-ի մոտավորապես 22 տոկոսը»: Չդիտարկվող տնտեսությունն իր մեջ ներառում է ստվերային տնտեսությունը, անօրինական գործունեությունը, ոչ ֆորմալ գործունեությունը, ինչպես նաև սեփական սպառման համար տնային տնտեսությունների կողմից արտադրված արտադրանքը: ՀՀ վիճակագրական կոմիտեի համաձայն 1994թ.-ից ի վեր այն «չի դիտարկել» տնտեսության հետևյալ մասը.

Աղյուսակ 1. Չդիտարկվող տնտեսության գնահատականը

2016թ.-ից ի վեր ՀՀ պետական պարտքը գերազանցում է դիտարկվող տնտեսության 70%-ը և 2016-2018թթ.-ին կազմել է համապատասխանաբար 74%, 76% և 72%:

Պատկեր 6. ՀՀ պետական պարտքը որպես ՀՆԱ և դիտարկվող տնտեսության մաս

Վիճակագրական առումով և տարբեր վերլուծությունների տեսակետից հավանաբար մտահոգիչ չի տնտեսության չհաշվառվող մասը գնահատելը (հատկապես, եթե օգտագործվում է նույն մեթոդաբանությունը), այն ՀՆԱ-ում ներառելու և տարբեր համեմատություններ իրականացնելու համար: Բայց երբ այդ տվյալների հիման վրա որոշումներ են կայացվում, ապա ցանկալի է ձեռքի տակ ունենալ որքան հնարավոր է ճշգրիտ տվյալ: Պետական պարտքի դեպքում դա կարևոր է, որովհետև այն շրջանառությունը, եկամուտներն ու շահույթը, որոնցից վճարվող հարկերը պետական բյուջե են մուտքագրվում և ի թիվս այլ ծախսերի օգտագործվում են նաև պետական պարտքի գծով վճարումներ կատարելու համար, ձևավորվում են «դիտարկվող» տնտեսությունում: Իսկ ի՞նչ եկամուտներ ունեն Հայաստանի իշխանությունները:

 

Պատկեր 7. Կառավարությունների համախառն եկամուտները (ՀՆԱ տոկոս)

Այն երկրները, որոնք ՀՆԱ համեմատ զգալի պարտք ունեն, նաև մեծ ծավալով եկամուտներ են հավաքագրում: 2017թ.-ին Գերմանիայի իշխանությունների եկամուտները կազմել են ՀՆԱ 45%-ը, Ֆրանսիայինը՝ 53.8%-ը, Դանիայինը՝ 52.3%-ը, Իռլանդիայինը 26%-ը: Սրանք այն եկամուտներն են, որոնք այս երկրների կառավարությունները կարող են օգտագործել պարտքի գծով վճարումները կատարելու համար: Հայաստանի իշխանությունների համախառն եկամուտները կազմում են ՀՆԱ 22.9 տոկոսը, իսկ դիտարկվող տնտեսության վերաբերյալ տվյալն օգտագործելու դեպքում՝ 27.3%-ը: Այս դեպքում հարկավոր է հաշվի առնել, որ Հայաստանի Հանրապետության դիտարկվող տնտեսությունն է շատ փոքր:

 

Ճապոնիայի, ԱՄՆ-ի, Գերմանիայի, Ֆրանսիայի, Դանիայի, Բելգիայի, Սինգապուրի և մնացած երկրների հետ համեմատելիս կարելի է օգտագործել վիճակագրական ծառայությունների կողմից հրապարակվող անվանական ցուցանիշները: Հավանաբար վերը նշված երկրներում էլ կա չդիտարկվող տնտեսություն: Սակայն կարևոր է հասկանալ, թե արդյոք այդ երկրների չդիտարկվող տնտեսության մեծությունը համադրելի՞ է ՀՀ չդիտարկվող տնտեսության հետ: Իսկ քաղաքական որոշումներ կայացնելիս անհրաժեշտ է հաշվի առնել այն, ինչ Հայաստանի Հանրապետությունն ունի իրականում:

Պետական պարտքի դեպքում կարևոր են պարտքի «որակը» բնութագրող ցուցանիշները, այսինքն պարտավորությունների ժամկետայնությունը, դրանց գինը (եկամտաբերությունը), պարտքի սպասարկման համար պահանջվող միջոցների մեծությունը, պարտքի մարումների գրաֆիկը, այլ ցուցանիշներ:

 

Շարունակելի

Արտակ Քյուրումյան

Կարդացեք նաև՝

Պետական պարտքի կառավարում. Հայաստանի անցյալի և այլ երկրների փորձի հիման վրա պետական պարտքի վերաբերյալ քաղաքական որոշումների կայացումը 

Պետական պարտքի կառավարում. Հայաստանի անցյալի և այլ երկրների փորձի հիման վրա պետական պարտքի վերաբերյալ քաղաքական որոշումների կայացումը. Մաս 2