Պետական պարտքի կառավարում. Հայաստանի անցյալի և այլ երկրների փորձի հիման վրա պետական պարտքի վերաբերյալ քաղաքական որոշումների կայացումը. Մաս 2

Լուրեր

15.12.2024 | 10:40
Վրաստանի կողմից Բավրայի անցակետը փակ է կցորդիչով բեռնատարների համար
14.12.2024 | 19:57
Ինչ իրավիճակ է ճանապարհներին 19։35-ի դրությամբ
14.12.2024 | 19:00
Մեքենաների մեջից լսվող երաժշտությունը նախ պետք է կարգավորվի օրենքով, մինչև որ դառնա մտածելակերպ. Սասուն Սահակյան. ՏԵՍԱՆՅՈՒԹ
14.12.2024 | 18:52
Կամային հաղթանակ Դանիայի նկատմամբ. ֆուտզալի Հայաստանի ազգային հավաքականի հաջող մեկնարկը ԵՎՐՈ 2026-ի որակավորման հիմնական փուլում
14.12.2024 | 18:16
ՆԳ նախարարը Ոստիկանության անձնակազմի հետ օպերատիվ խորհրդակցություն է անցկացրել
14.12.2024 | 17:43
Հաստատվել է ՖԻՖԱ Աշխարհի 2026 թվականի առաջնության որակավորման փուլի խաղացանկը
14.12.2024 | 17:18
Երևանի 4 վարչական շրջանում փոշու պարունակությունը գերազանցել է սահմանային թույլատրելի կոնցենտրացիան
14.12.2024 | 16:44
Անդրանիկ Հովհաննիսյանն իր հավատարմագրերն է հանձնել Վիեննայում ՄԱԿ-ի գրասենյակի գլխավոր տնօրենին
14.12.2024 | 16:15
Վրաստանի նախագահ է ընտրվել ազգային հավաքականի նախկին ֆուտբոլիստ Միխայիլ Կավելաշվիլին
14.12.2024 | 15:55
Օդի ջերմաստիճանը կնվազի
14.12.2024 | 15:31
Ավազակային հարձակում, սպանություն և սպանության փորձ կատարած ոստիկանության գնդապետը ցմահ ազատազրկվեց. Գլխավոր դատախազություն
14.12.2024 | 15:01
Բետիսն առաջընթաց է Թիկնիզյանի համար․ Գուրենկո
14.12.2024 | 14:42
Թողարկվելու է մաեստրո Տիգրան Մանսուրյանի կինոերաժշտության ալբոմը
14.12.2024 | 14:18
Ռուսաստանում արգելափակվել է Viber-ը
14.12.2024 | 13:57
Պետության կողմից փոխհատուցվող արտամարմնային բեղմնավորման ծրագրին այս տարի ավելի քան 6300 շահառու է դիմել
Բոլորը

Պարտք ՀՆԱ հարաբերակցությունը աշխարհի մի քանի երկրներում

Եվրամիության անդամ երկրներում պետական պարտքի մեծությունը սահմանափակված է ՀՆԱ 60%-ով: Սակայն որոշ երկրներ ժամանակ առ ժամանակ, իսկ որոշ երկրներ մշտապես այդ շեմը գերազանցող պետական պարտք են ունեցել: Վերջին տարիներին Հունաստանը և Պորտուգալիան պետական պարտքի հետ կապված շատ լուրջ, իսկ Իտալիան որոշ խնդիրներ են ունեցել (տես պատկեր 1): Բելգիան, որտեղ մոտավորապես 2 տարի չէին կարողանում կառավարություն կազմել, պետական պարտքի հետ կապված խնդիր ընդհանրապես չի ունեցել, չնայած 1995-2017թթ.-ին պետական պարտքը մշտապես գերազանցել է ՀՆԱ 85 տոկոսը, իսկ ժամանակաշրջանի մեծ մասի ընթացքում գերազանցել է 100 տոկոսը:

Պատկեր 1. Մի քանի երկրների համախառն պետական պարտքը 1995-2017թթ. (ՀՆԱ տոկոս)

ԵՄ անդամ 3 խոշորագույն տնտեսություն ունեցող երկրների՝ Միացյալ Թագավորության, Ֆրանսիայի և Գերմանիայի պետական պարտքը վերջին տարիներին աճել է, սակայն նրանցից ոչ մեկը պետական պարտքի հետ կապված խնդիրների չի առերեսվել (պատկեր 2): 2004-2007թթ.-ին Իռլանդիայի պարտքի մեծությունը ՀՆԱ 30%-ից փոքր էր: Տնտեսությունում կառուցվածքային խնդիրների պատճառով ֆինանսատնտեսական ճգնաժամի ժամանակաշրջանում Իռլանդիայի կառավարությունը ստիպված էր ավելացնել պետական պարտքը  և 2012-2013թթ.-ին այն հասավ ՀՆԱ 120 տոկոսի, ինչից հետո աստիճանաբար նվազում է:

Պատկեր 2. Միացյալ Թագավորության, Ֆրանսիայի, Գերմանիայի և Իռլանդիայի պետական պարտքը 1995-2017թթ. (ՀՆԱ տոկոս)

Սկանդինավյան երկրներում, որոնք մշտապես բարեկեցիկ երկրների համբավ են ունեցել, պետական պարտքը մշտապես ավելի փոքր է եղել: Ֆինլանդիայում այն հիմնականում եղել է ՀՆԱ 60%-ից պակաս, և աճել է միայն 2014թ.-ից հետո (պատկեր 3): 2002թ.-ից հետո Շվեդիայի և Դանիայի պետական պարտքը չի գերազանցել ՀՆԱ 50%-ը, իսկ 2016-2017թթ.-ին Դանիայի պետական պարտքը նվազել է մինչև նախ ՀՆԱ 38%-ը, ապա 36%-ը:

Պատկեր 3. Ֆինլանդիայի, Շվեդիայի և Դանիայի պետական պարտքը 1995-2017թթ. (ՀՆԱ տոկոս)

Երկրորդ համաշխարհային պատերազմից հետո Ճապոնիայի և ԱՄՆ պետական պարտքն աճել է տարբեր մակարդակից (պատկեր 4): Եթե 1963-65թթ.-ին Ճապոնիայի պետական պարտքը չէր գերազանցում ՀՆԱ 4-5%-ը, ապա ԱՄՆ պետական պարտքն այդ տարիներին արդեն գերազանցում էր ՀՆԱ 50%-ը: Հետագա տարիներին ԱՄՆ պետական պարտքը փոփոխական վարքագիծ ուներ՝ նվազում էր XX դարի 60-ականներին, 70-ականներին, ու 90-ականների երկրորդ կեսին և աճում մնացած ժամանակահատվածներում: Ճապոնիայի պետական պարտքն այդ ամբողջ ժամանակաշրջանում գրեթե անշեղորեն աճել է և վերջին տարիներին մոտեցել է ՀՆԱ 250%-ին:  Չնայած դրան, որևէ մեկը լրջորեն կասկածի տակ չի դնում Ճապոնիայի կառավարության վճարունակությունը:

Պատկեր 4. Ճապոնիայի և ԱՄՆ պետական պարտքը 1957-2015թթ. (ՀՆԱ տոկոս)

Հայաստանի պետական պարտքը համեմատաբար մեծ էր նախորդ դարի 90-ականների վերջին և 1999-2000թթ.-ին գտնվում էր ՀՆԱ 49 տոկոս մակարդակում: Արդեն այդ մակարդակում Հայաստանը պարտքի սպասարկման հետ կապված խնդիրների էր առերեսվում և գույք պարտքի դիմաց գործարքի օգնությամբ թեթևացրեց պետական բյուջեի վրա ընկնող բեռը:

Պատկեր 5. Հայաստանի Հանրապետության պետական պարտքը 1995-2018թթ. (ՀՆԱ տոկոս)

 

Վերը ներկայացվածը վկայում է, որ պարտքի մեծության  վերաբերյալ տեղեկատվությունը, որը սովորաբար ներկայացնում է պարտքը որպես ՀՆԱ-ի տոկոս, կարևոր է, բայց բավարար չի պարտքի ծանրության վերաբերյալ պատկերացում կազմելու համար: Երկրի ապագայի հետ կապված ռազմավարական ցանկացած որոշում կայացնելիս անհրաժեշտ է հավաստիանալ, որ օգտագործվում ենք արժանահավատ և կարևոր տվյալներ և այս դեպքում «վստահեցնում եմ ձեզ», «հավաստիացնում եմ ձեզ», «հավատացնում եմ ձեզ» տիպի արտահայտություններով համոզելու փորձերն ամենևին տեղին չեն: Կարևոր է նաև պարտքի բեռի գնահատման ժամանակ օգտագործվող տեղեկատվության որակը:

Շարունակելի

Արտակ Քյուրումյան

Կարդացեք նաև՝

Պետական պարտքի կառավարում. Հայաստանի անցյալի և այլ երկրների փորձի հիման վրա պետական պարտքի վերաբերյալ քաղաքական որոշումների կայացումը