Նոր չափորոշիչներով հայոց լեզվի ժամաքանակը դպրոցներում կնվազի՞, որտե՞ղ են ռիսկերը. ՏԵՍԱՆՅՈՒԹ
Հայոց լեզու առարկան հերթական անգամ հայտնվել է քննարկումների կիզակետում: Նախկինում դրանք ծավալվում էին բուհերում առարկան ոչ պարտադիր դարձնելու թեմայի շուրջ, իսկ հիմա արդեն խոսքը վերաբերում է դպրոցներում առարկայի ժամաքանակի հնարավոր նվազեցմանը:
Հանրակրթության պետական չափորոշչի նոր նախագծի համաձայն դպրոցներում սահմանվելու են ոչ թե ուսումնական բնագավառներին հատկացվող ժամաքանակները, այլ դրանց տոկոսային միջակայքերը։ Այսինքն՝ ամեն դպրոց կարող է ձևավորել սեփական ուսումնական պլանը՝ առաջնորդվելով առավելագույն ժամաքանակով, որը տրված է աղյուսակով։ Ըստ դրա՝ մեծ տեղ է հատկացված բնագիտական, ճարտարագիտական առարկաներին, ինֆորմատիկային, մաթեմատիկային, աշխարհագրությանը. միջին և ավագ դպրոցներում այդ թիվը կազմում է մինչեւ 38%, տարրական դպրոցում այն մինչեւ 28% է։ Փոխարենը՝ հայոց լեզվի եւ գրականության տոկոսներն այս աղյուսակում առավել պակաս են։ Տարրական դպրոցում հայոց լեզվի և գրականության համար սաhմանվել է 15-20%, միջին դրոցում՝ 10-15% և ավագում՝ 9-14%։ Նախագծի համաձայն 1-6-րդ դասարաններում հայոց լեզուն և գրականությունը ներկայացվում են մեկ ինտեգրված առարկայով, 7-12-րդ դասարաններում՝ առանձին։ Ստացվում է, որ ըստ այս նախագծի դպրոցներին ավելի մեծ ինքնուրույնություն է տրվում, նրանց հանդեպ կիրառվում է լիբերալ մոտեցում, սակայն միաժամանակ այդ կառույցները ստանձնում են հսկայական պատասխանատվություն:
Մի շարք մասնագետներ, ծնողներ և պարզապես հայոց լեզվի նշանակությունը կարևորող անձիք նախագծի վերաբերյալ իրենց մտահոգությունն են հայտնում և կոչ են անում վերանայել այն: Լեզվաբան Նարինե Դիլբարյանը Factor.am-ի հետ զրույցում համոզմունք հայտնեց, որ մեր դպրոցները դեռևս պատրաստ չեն ուսումնական պլանը ձևավորելու բեռը վերցնել սեփական ուսերին այն դեպքում, երբ տարիներ շարունակ հրամցվել է պատրաստի ծրագիր:
Նա նաև նկատում է, որ կրթական քաղաքականություն մշակելիս կարելի էր առաջնորդվել ավելի պարզ մեխանիզմներով, իսկ այն, ինչ առաջարկվում է, կարող է խճճել դպրոցների տնօրինությանն ու ուսուցչական կազմին: Ինչ վերաբերում է ժամաքանակների բաշխմանը, լեզվաբանը կարևորում է կրթության մեջ համաչափության ապահովումը:
Հանրակրթության պետական չափորոշչի մշակման խմբի անդամ Արտաշես Թորոսյանը շեշտում է՝ ժամաքանակի ավելացումը կամ նվազեցումը դասապրոցեսի արդյունավետության և որակի ապահովման ցուցիչ չէ: Նա կոչ է անում հետևություններ անել հայոց լեզվի և գրականության առարկայական չափորոշչի հանրայնացումից հետո միայն:
Կրթական քաղաքացիական նախաձեռնության անդամ Վահրամ Սողոմոնյանն էլ կարծում է, որ նախագիծը վտանգներ չի պարունակում. այն ընդամենը փոխում է մոտեցումները: Նրա խոսքով՝ ուսուցիչների համար սա հեղափոխական նախագիծ է լինելու, դժվարություններ, անշուշտ, կառաջանան, ուստի նրանք հատուկ վերապատրաստումներ կանցնեն:
Իսկ ահա կրթության փորձագետ Սերոբ Խաչատրյանը, թեև կարևորում է դպրոցների ինքնուրույնությունը, այնուամենայնիվ, նախագծի մեջ մի շարք ռիսկեր է տեսնում: Նրա համոզմամբ՝ պետք է ամեն բան անել, որպեսզի դպրոցները ողջամիտ ընտրություն կատարեն: Կրթության փորձագետը նկատում է՝ պարզ չէ, թե ով է մշակելու լրացուցիչ աշխատանքի արդյունքում ի հայտ եկող ուսումնական նյութերը՝ ուսուցիչը, թե՞ նախարարությունը: Ամենամեծ ռիսկը, սակայն Սերոբ Խաչատրյանը տեսնում է դպրոցների հնարավոր ձախողման դեպքում. եթե ծրագիրը չհաջողի, ամբողջ պատասխանատվությունը կարող է ընկնել դպրոցների վրա:
Արտաշես Թորոսյանն էլ պնդում է՝ ազատության ավելացումը ենթադրում է նաև պատասխանատվության ավելացում: Նրա խոսքով՝ դպրոցներն այլևս չեն կարող ասել, թե ուսումնական պլանը սահմանափակ է կամ ստեղծագործելու հնարավորություն չի ընձեռում:
Հավելենք, որ չափորոշիչն այժմ տեղադրված է Իրավական ակտերի նախագծերի հրապարակման միասնական կայքում (e-draft.am), այնտեղ մի շարք մասնագետներ հանդես են եկել առաջարկություններով: Այս պահին նախագծին կողմ և դեմ ձայները գրեթե հավասար են:
Աննա Բաբաջանյան