Խախտում առանց պատժի. ի՞նչպես է Հայաստանում գործում գենդերային հավասարության իրավունքը. «Իրազեկ քաղաքացիների միավորում»

Լուրեր

16.11.2024 | 14:15
NYMEX. Թանկարժեք մետաղների գները նվազել են
16.11.2024 | 13:49
Վանաձորում ձին ընկել է դիտահորը
16.11.2024 | 13:33
Վրաստանի ԿԸՀ նախագահի վրա սև հեղուկ են լցրել․  ամփոփվել  են խորհրդարանական ընտրությունների արդյունքները
16.11.2024 | 13:22
Վահագն Խաչատուրյանը հանդիպել է ԱՀԿ գլխավոր տնօրենի հետ
16.11.2024 | 12:58
Աղմկահարույց սկանդալ․ Կոսովոյի հավաքականը լքել է խաղադաշտը Ռումինիայի հետ խաղում
16.11.2024 | 12:34
Վահագն Խաչատուրյանը ԿԽՄԿ նախագահի հետ քննարկել է գերիներին և անհետ կորածների հարցեր
16.11.2024 | 12:12
Երևանը հեռանում է ՀԱՊԿ-ի աշխատանքային բոլոր ձևաչափերից․ ՌԴ ԱԳՆ
16.11.2024 | 11:55
Արտարժույթների փոխարժեքները՝ նոյեմբերի 16-ի դրությամբ
16.11.2024 | 11:33
Նավթի գները նվազել են
16.11.2024 | 11:07
Զիջի՛ր ճանապարհը․ րոպեն կարող է կյանք արժենալ․ ՆԳՆ իրազեկման արշավ է կազմակերպել
16.11.2024 | 10:35
Հրդեհ Ձորագյուղում
16.11.2024 | 10:18
ՀՀ տարածքում ավտոճանապարհներն անցանելի են
15.11.2024 | 23:30
Թուրքիայի նախագահականը հերքում է Էրդողանի և նրա դաշնակից Բահչելիի միջև տարաձայնությունները քրդական հարցի շուրջ
15.11.2024 | 23:17
Նոյոմբերի 18-ին Հայաստանի մի շարք հասցեներում էլեկտրաէներգիայի անջատումներ կլինեն
15.11.2024 | 22:57
COP-ի համար Բաքվում նավթարդյունահանման տարածքները թաքցրել են պատերի հետևում, մինչդեռ մարդիկ բնակվում են մազութով ծածկված խոնավ տներում
Բոլորը

Գենդերային հավասարությունը, որպես հիմնարար սկզբունք, մարդու իրավունքների անբաժանելի մասն է և հանդիսանում է ժողովրդավարական պետության հիմնարար հատկանիշներից մեկը:

Հայաստանը, անկախությունից ի վեր, ստորագրել և միացել է բազմաթիվ միջազգային պայմանագրերի ու կոնվենցիաների, որոնք պահանջում են ապահովել կանանց և տղամարդկանց իրավունքների հավասարությունը:

Բացի դա, Հայաստանը 2013 թ. մայիսի 20-ին ընդունել է «Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին» ՀՀ օրենքը, իսկ ՀՀ Սահմանադրությամբ, Քրեական և Աշխատանքային օրենսգրքերով ամրագրված են դրույթներ, որոնք ևս արգելում են սեռերի միջև խտրականությունը:

«Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության կոալիցիա» ՀԿ «Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին» ՀՀ օրենքի վերաբերյալ հետազոտության համաձայն, սակայն, սեռով պայմանավորված խտրականության արգելքները բավարար նախապայման չեն այդպիսի վարքագիծը բացառելու համար:

Ուսումնասիրության մեջ, մասնավորապես, նշվում է, որ գենդերային խտրականությունը կարող է տարբեր հետևանքներ ունենալ այդպիսի վարքագիծ դրսևորողի համար: ԵԽ Նախարարների կոմիտեի «Սեռի հիմքով խտրականության դեմ իրավական պաշտպանության մասին» թիվ R(85)2 հանձնարարականի V կետի համաձայն, գենդերային խտրականության հետ կապված հարաբերությունները կարգավորող օրենսդրությունը պետք է պարունակի այնպիսի իրավական պաշտպանության միջոցներ և սանկցիաներ, որոնք արդյունավետ են խտրականության դեմ պայքարի համար:

Խոսքը, ըստ այդմն, գնում է խտրականությունը կանխարգելող որոշումների և այդպիսի որոշումները չկատարելու դեպքում նախատեսված վարչական և անհրաժեշտության դեպքում՝ քրեական սանկցիաների մասին:

ՀՀ օրենսդրությունը, սակայն, ի դեմս, «Կանանց և տղամարդկանց հավասար իրավունքների և հավասար հնարավորությունների ապահովման մասին» օրենքի, նման խտրականության արգելքը խախտելու համար միջոցներ կամ սանկցիաներ չի սահմանում:

Բացի դա, ՀՀ քրեական օրենսգիրքը, ՀՀ վարչական իրավախախտումների մասին օրենսգիրքը, ՀՀ աշխատանքային օրենսգիրքը և ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքը, ըստ սույն ուսումնասիրության, նույնպես գենդերային խտրականության որևէ դրսևորման համար որևէ քրեական պատիժ, վարչական տուգանք կամ պատասխանատվության այլ միջոց (օրինակ, նյութական կամ ոչ նյութական վնասի փոխհատուցում, լիցենզիայի կասեցում և այլն) չեն սահմանում:

ՀՀ օրենսդրական ակտերում սեռի հիմքով խտրականության վերաբերյալ նորմերը վերաբերում են խտրականության բացառման օրենսդրական արգելքին, որոնք կրում են ընդհանուր բնույթ և երբեմն հանդիսանում են իրավունքի սկզբունքի (օրենքի առջև բոլորի հավասարության, գործի քննության ընթացքում կողմերի հավասարության և այլն) դրսևորում: Գենդերային խտրականության դրսևորումների դեպքում կիրառվող պատասխանատվության միջոցներն իրավական կարգավորման ենթարկված չեն:

Ստացվում է, որ Հայաստանում ստեղծված է մի իրավիճակ, երբ մի կողմից կան գենդերային խտրականությունն արգելող օրենքներ, սակայն չկան այդ արգեքը խախտելու համար սահմանված սանկցիաներ, ինչի արդյունքում գենդերային խտրականությունն արգելող նորմերը կրում են ընդամենը դեկլարատիվ բնույթ:

Միջազգային փորձի ուսումնասիրությունը, սակայն, ցույց է տալիս, որ բազմաթիվ երկրներում գենդերային խտրականության արգելքը խախտելու համար նախատասված է պատասխանատվություն, իսկ առավել ընդունված պատասխանատվության միջոցներն են նյութական և ոչ նյութական վնասի փոխհատուցումը (Ավստրիա, Բելգիա, Չեխիա, Դանիա, Էստոնիա, Լատվիա, Ֆրանսիա, Իտալիա և այլն), ինչպես նաև տուգանքներն ու վարչական պատասխանատվության միջոցները (Նորվեգիա, Լեհաստան, Ռումինիա, Սլովակիա, Չեխիա և այլն):

«Ընդդեմ կանանց նկատմամբ բռնության կոալիցիա» ՀԿ ուսումնասիրության հեղինակները, ըստ այդմ, առաջարկում են ՀՀ համապատասխան օրենսդրական ակտերում սահմանել քրեական, վարչական և նյութական պատասխանատվության միջոցներ՝ գենդերային խտրականություն դրսևորելու դեպքերի համար:

 

Վահե Ղուկասյան

Այս հրապարակումը պատրաստվել է Եվրոպական միության և «Բաց հասարակության հիմնադրամներ – Հայաստան» կազմակերպության ֆինանսական աջակցությամբ։ Հրապարակման բովանդակությունն արտահայտում է միայն «Իրազեկ քաղաքացիների միավորման» տեսակետը, այլ ոչ Եվրոպական միության և «Բաց հասարակության հիմնադրամներ – Հայաստան» կազմակերպության դիրքորոշումը։