«Անդրեասյանը կասկածի տակ է դրել ողջ Խորհրդի անաչառությունը»․ Արշակ Վարդանյանի հատուկ կարծիքը՝ ՄԻԵԴ վճռի հիմքով դատավորների լիազորությունները դադարեցնելու գործով
Հասարակություն
24.08.2023 | 17:13Բարձրագույն դատական խորհուրդը հուլիսի 3-ին ՄԻԵԴ վճռի հիմքով հարուցված կարգապահական վարույթով դադարեցրեց Վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական և վարչական պալատի դատավորներ Տիգրան Պետրոսյանի, Արտակ Բարսեղյանի և Վերաքննիչ քաղաքացիական դատարանի դատավոր Աստղիկ Խառատյանի լիազորությունները։ 1996 թվականից դատավոր աշխատած Տիգրան Պետրոսյանի պաշտոնավարման ավարտին մնացել էր 4 տարի, իսկ 1999 թվականից դատավոր աշխատած Արտակ Բարսեղյանի և Աստղիկ Խառատյանի պաշտոնավարմանը՝ 7 տարի։ Դատավորների նկատմամբ կարգապահական վարույթ էր հարուցվել 14 տարի առաջ կայացրած դատական ակտի համար։ Լիազորությունները դադարեցնելու որոշումը ստորագրել է 7 դատավոր, իսկ մեկ դատավոր՝ Արշակ Վարդանյանը, դատական ակտի եզրափակիչ մասի առնչությամբ հատուկ կարծիք է հայտնել՝ պնդելով, որ որպես դատարան հանդես եկող Բարձրագույն դատական խորհուրդը չի երաշխավորել դատավորների՝ անկախ ու անաչառ դատարանի կողմից գործի արդարացի դատաքննության իրավունքն, ինչպես նաև անձնական կյանքը հարգելու իրավունքը՝ լիազորությունները դադարեցնելու անհրաժեշտության և համաչափության տեսանկյունից։
Արդար դատական քննության իրավունքի վերաբերյալ դատավորի պնդումները
Գործի քննության ընթացքում Բարձրագույն դատական խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանին պատասխանող կողմն ինքնաբացարկի միջնորդություններ է ներկայացրել հետևյալ հիմքերով՝
Ա. Նախագահ Կ.Անդրեասյանը գիտի կամ ողջամտորեն պետք է իմանա, որ անձամբ և նրա մերձավոր ազգականը (Կարեն Անդրեասյանի կինը) տնտեսական շահ ունի՝ կապված կողմերից մեկի՝ միջնորդություն ներկայացրած Արդարադատության նախարարի կամ որ նույնն է՝ լիազոր մարմնի հետ.
Բ. Նախագահ Կ.Անդրեասյանը կանխակալ վերաբերմունք ունի սույն վարույթի ընթացքում որպես կողմ հանդես եկող անձի՝ Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանի (ընկերոջ) նկատմամբ.
Գ. Խորհրդի նախագահը դատական նիստից դուրս միակողմանի (ex parte) շփումներ է ունեցել սույն վարույթի շրջանակներում կողմ հանդիսացող Լիազոր մարմնի՝ Արդարադատության նախարար Գ.Մինասյանի հետ.
Դ. Մեկ այլ դատավորի (Վճռաբեկ դատարանի դատավոր Սուրեն Անտոնյան) վերաբերյալ վարույթի ընթացքում, որպես Խորհրդի նախագահ, Կ․Անդրեասյանը արտահայտել է Վճռաբեկ դատարանի դատավորների և նրանց կայացրած որոշումների վերաբերյալ քննադատական խոսք, որը վտանգում կամ կասկածի տակ է դնում նույն ատյանի դատարանի դատավորներ Տիգրան Պետրոսյանի և Արտակ Բարսեղյանի վերաբերյալ սույն վարույթով իր անկախությունը և անաչառությունը, անկողմնակալ դիտորդի մոտ առնվազն ստեղծում է այդպիսի տպավորություն: Խորհուրդը միջնորդությունները մերժել է։
Արշակ Վարդանյանը հատուկ կարծիքում դիրքորոշում է հայտնել, որ Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանի նկատմամբ խորհրդի նախագահի նախապատվության և կողմնակալության (անաչառ չլինելու) վերաբերյալ կասկածները չեն փարատվել։
Դատավորն ընդգծել է նաև, որ մերժման պատճառները կողմերին նիստում գոնե հակիրճ չեն ներկայացվել՝ անհրաժեշտության դեպքում եզրափակիչ ակտում շարադրվելու հիմնավորմամբ:
Խորհրդի անդամը, հղում կատարելով ՀՀ օրենսդրությանը, ՄԻԵԴ պրակտիկային, միջազգային փաստաթղթերին, նշել է, որ Հայաստանի օրենսդրության համաձայն՝ Բարձրագույն դատական խորհուրդը կարգապահական գործերը քննելիս հանդես է գալիս որպես դատարան։ Դատավորի ինքնաբացարկի հիմքերը ներառում են, ի թիվս այլնի, այն դեպքերը, երբ վերջինս կանխակալ վերաբերմունք ունի որպես կողմ հանդես եկող անձի, նրա ներկայացուցչի, փաստաբանի, դատավարության այլ մասնակիցների նկատմամբ, դատավորը գիտի կամ ողջամտորեն պետք է իմանա, որ նա անձամբ կամ նրա մերձավոր ազգականը տնտեսական շահ ունի` կապված վեճի էության կամ կողմերից մեկի հետ։ Դատավորը պարտավոր է կողմերին բացահայտել ինքնաբացարկի հիմքերը, որը ենթակա է արձանագրման:
ՄԻԵԴ դիրքորշման համաձայն անաչառություն սովորաբար նշանակում է կանխակալության կամ կողմնակալության բացակայություն, իսկ դրա առկայությունը կարելի է ստուգել տարբեր եղանակներով: Դատարանը տարանջատում է կողմնակալության սուբյեկտիվ և օբյեկտիվ գնահատումը։
Սուբյեկտիվ գնահատման տակ հասկացվում է, որ դատավորի անձնական անկողմնակալությունը ենթադրվում է այնքան ժամանակ, քանի դեռ չկան հակառակն ապացուցող փաստեր։ Օբյեկտիվ գնահատմամբ պետք է որոշվի, թե արդյո՞ք, անկախ դատավորի վարքագծից, կան հավաստի փաստեր, որոնք կարող են նրա անկողմնակալության վերաբերյալ կասկածներ առաջացնել, ընդ որում՝ այս դեպքում տվյալ անձի տեսակետը կարևոր է, բայց ոչ որոշիչ: Որոշիչ է այն հանգամանքը, թե արդյոք այդ մտավախությունը կարող է համարվել օբյեկտիվորեն հիմնավորված։
ՄԻԵԴ-ը դիրքորոշում է հայտնել նաև, որ որոշ դեպքերում կարող է դժվար լինել ապացույցներ ձեռք բերել, որոնցով կհերքվի դատավորի սուբյեկտիվ անկողմնակալության կանխավարկածը, «արդարադատությունը պետք է ոչ միայն կատարվի, այլ այն պետք է նաև երևա»: Կարևոր հարցը վստահությունն է, որը ներպետական դատարանները պետք է ապահովեն ժողովրդավարական հասարակությունում։
Դատավոր Վարդանյանը, մեջբերելով «Ղուլյանն ընդդեմ Հայաստանի» գործով ՄԻԵԴ վճիռը, նշել է, որ այս գործով դիմումատուն հայտնվել է մի իրավիճակում, որտեղ այն իրավաբանական ընկերությունը, որը ներկայացրել է հակառակ կողմին, հիմնադրվել և կառավարվում էր դատավոր Ա.Մ.-ի քրոջ և փեսայի կողմից, իսկ նրա երկվորյակ եղբայրը՝ Ար.Մ.-ն, աշխատում էր այնտեղ որպես ավագ մասնագետ: Հայտնի չէ, թե արդյոք քույրը և փեսան ակտիվորեն ներգրավված եղել են գործում և արդյոք նրանք ունեցել են ֆինանսական շահ գործի արդյունքի հետ կապված, թե՞ ոչ, սակայն պարզ է, որ Ար.Մ.-ն ակտիվորեն ներգրավված է եղել գործի նախապատրաստման գործընթացում: Այսպիսով ստեղծվել է կողմնակալության արտաքին հատկանիշ: Վերը նշված նկատառումները ՄԻԵԴ-ը բավարար է գնահատել՝ եզրակացնելու համար, որ դատավոր Ա.Մ.-ի մասնակցությունը գործին առաջին ատյանի դատարանի վարույթը դարձրել է կողմնակալ, և այդ թերությունը բողոքարկմամբ չի վերացվել:
Դատավորը նշել է, որ վարույթի նյութերի հետազոտմամբ, ինչպես նաև կողմին ուղղված հարցերի պատասխաններով հաստատվել է, որ թեև կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու միջնորդությամբ խորհուրդ է դիմել այդ օրը նախարարին փոխարինող փոխնախարար Լևոն Բալյանը, սակայն դատավորներ Ս.Թադևոսյանի, Ա.Խառատյանի, Տ.Պետրոսյանի և Ա.Բարսեղյանի նկատմամբ կարգապահական վարույթ հարուցելու մասին որոշումը 2023 թվականի մարտի 27-ին կայացրել էր Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանը, որը խորհրդում տվյալ վարույթը քննվելու առաջին իսկ պահից մինչև վարույթի ավարտը շարունակում էր իրականացնել Լիազոր մարմնի պարտականությունները, թեև նիստին մասնակցում էր ներկայացուցիչների, այդ թվում՝ փոխնախարար Լ․Բալյանի միջոցով: Ըստ Արշակ Վարդանյանի՝ Դատական օրենսգրքում օգտագործվող Լիազոր մարմին եզրույթը օրենսդիրը նույնացնում է հատկապես Արդարադատության նախարարի պաշտոնը զբաղեցնող անձի կամ վերջինիս կողմից իր լիազորությունները ժամանակավորապես կատարելու անհնարինության դեպքերում՝ նրան փոխարինող տեղակալի, այլ ոչ թե Արդարադատության նախարարության հետ:
Ընդ որում, «Ղուլյանն ընդդեմ Հայաստանի» գործով ՄԻԵԴ արտահայտած դիրքորոշումն այս գործով հաստատված փաստական հանգամանքների վրա տարածելով՝ դատավորն անձանագրել է, որ գործի նախապատրաստման գործընթացում ակտիվորեն ներգրավված լինելը, մասնավորապես՝ կարգապահական վարույթ հարուցելու որոշում կայացնելը, ինքնին բավարար է՝ արձանագրելու, որ նախարար Գ.Մինասյանն այս կարգապահական վարույթի շրջանակներում դատարանում հանդես է եկել որպես «մեղադրանքի» կողմ:
Կողմի հետ տնտեսական շահերի առկայությունը՝ որպես դատավորին բացարկելու հիմք
Խորհրդին ներկայացված կարգապահական վարույթի նյութերում առկա փաստաթղթերի հետազոտման արդյունքներով, ինչպես նաև ընդհանուր հասանելի հրապարակային աղբյուրից (պաշտոնատար և նրանց հետ փոխկապակցված անձանց հայտարարագրեի ռեեստր) ստացված տեղեկատվությամբ պարզվել է, որ ՀՀ արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանը և Բարձրագույն դատական խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանի կինը՝ Ե.Ա-ն, հանդիսանում են միևնույն առևտրային կազմակերպության՝ «Էյ Էմ իրավաբանական ընկերություն» ՍՊԸ-ի համապատասխանաբար՝ 60 %-ի և 40 %-ի բաժնետերեր: Ընդ որում, տվյալ ընկերության բաժնեմասը Ե.Ա-ն ձեռք է բերել դեռևս 2012 թվականի մայիսի 21-ին, նվիրատվության կարգով, նվիրատու Գրիգոր Արայի Մինասյանից։
Այլ կերպ՝ ԲԴԽ նախագահի մերձավոր ազգականը՝ կինը, և Բարձրագույն դատական խորհրդում որպես կողմ հանդես եկող լիազոր մարմնի՝ Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանը ունեն ընդհանուր տնտեսական շահ, որի մասին Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանը գիտի, քանի որ այն հայտարարագրել է իր՝ 2022 թվականի տարեկան հայտարարագրի համապատասխան տողում: Ընդ որում՝ բաժնեմասի չափը և դրա առկայությունը ենթադրում է շահաբաժնի առկայություն, որը, յուրաքանչյուրի բաժնեմասին համապատասխան, պետք է բաշխվի և բաշխվել է ինչպես Խորհրդի նախագահի կնոջ, այնպես էլ ողջամտորեն՝ նախարարի միջև:
Հղում կատարելով ՀՀ քաղաքացիական օրենսգրքի 201-րդ հոդվածին՝ դատավորը դատական ակտում նշել է, որ ամուսնության ընթացքում ամուսինների ձեռք բերած գույքը նրանց համատեղ սեփականությունն է, եթե այլ բան նախատեսված չէ օրենքով կամ նրանց միջև կնքված պայմանագրով, ամուսիններից մեկի պարտավորությունների համար կարող է բռնագանձում տարածվել նաև ամուսինների ընդհանուր գույքում նրա բաժնի վրա:
Այլ կերպ՝ քննարկվող բաժնեմասից շահաբաժին (տնտեսական շահ) ստանալու իրավունքների նկատմամբ Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանի կապն ամենևին էլ սահմանափակված չէ կնոջ՝ Ե.Ա-ի տվյալ ընկերության բաժնեմասի սեփականատեր հանդիսանալու և շահաբաժին ստանալու հանգամանքով, նախարար Գրիգոր Մինասյանի, այսինքն՝ դատավարության կողմի հետ Խորհրդի նախագահի (դատավորի) ընդհանուր տնտեսական շահը նաև անմիջական է, քանի որ կնոջ շահաբաժնի 50 %-ն ուղղակի Կարեն Անդրեասյանի սեփականությունն է (կնոջ շահաբաժնի այդ մասի նկատմամբ նա առնվազն ունի սեփականության իրավունք):
Վարդանյանը նշել է, որ Գրիգոր Մինասյանն իրեն պատկանող գույքը հավատարմագրային կառավարման հանձնելով՝ ապահովել է միայն նախարարի պաշտոնը զբաղեցնելու հետ անհամատեղելի գործունեությամբ չզբաղվելու օրենսդրական պահանջի կատարումը, սակայն վերջինս որպես քննարկվող իրավաբանական անձի բաժնեմասի 60 %-ի սեփականատեր, ստացել և ստանալու է շահաբաժին՝ նույնիսկ իր բաժնեմասը հավատարմագրային կառավարման հանձնելու իրավիճակում, որից կարելի է եզրակացնել, որ առկա է դատավորի և մեղադրող կողմի փոխադարձ կապվածություն՝ տնտեսական շահով, որի պայմաններում այս վարույթով նախագահող Կարեն Անդրեասյանի կողմից դատավորի գործառույթ իրականացնելն, ըստ Վարդանյանի, անթույլատրելի էր:
Կարեն Անդրեասյանը գործի քննության ընթացքում, անդրադառնալով կողմի հետ ընդհանուր տնտեսական շահ ունենալու հանգամանքով իրեն ներկայացված ինքնաբացարկի միջնորդությանը, հայտնել է, որ իր կինը, որը հանդիսանում է քննարկվող ՍՊ ընկերության բաժնետերերից մեկը, կարգապահական վարույթի շրջանակներում կողմ չի հանդիսանում, վեճի ելքով շահ, առավել ևս՝ նյութական շահ չունի։
Արշակ Վարդանյանը, մեջբերելով «ՀՀ դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքի 71-րդ հոդվածի 2-րդ մասի 5-րդ կետը, նշել է, որ այս դրույթի համաձայն՝ դատավորը պարտավոր է ինքնաբացարկ հայտնել (բացարկն ընդունել), երբ գիտի կամ ողջամտորեն պետք է իմանա, որ նա անձամբ կամ նրա մերձավոր ազգականը տնտեսական շահ ունի` կապված վեճի էության կամ կողմերից մեկի հետ:
«Ներպետական օրենսդրությամբ՝ կողմերից մեկի, տվյալ դեպքում՝ Արդարադատության նախարարի հետ դատավորի և վերջինիս կին Ե.Ա-ի ընդհանուր տնտեսական շահերի առկայությունն ինքնին ինքնաբացարկի, ավելին՝ օրենքում ուղղակիորեն ամրագրված ինքնաբացարկի հիմք է, ընդ որում՝ վեճի էությունն ու բնույթը դատավորին բացարկելու տեսանկյունից որոշիչ նշանակություն չունեն, քանի որ ընդհանուր տնտեսական շահով կողմի հետ դատավորի փոխկապակցվածությունն ինքնին բավարար է տվյալ դատավորին բացարկելու համար (օրենսդիրը վերոնշյալ նորմը սահմանելիս՝ կիրառել է «կամ» շաղկապը»,- գրել է Արշակ Վարդանյանը։
Կողմի հետ ընկերական հարաբերությունները՝ որպես դատավորին բացարկելու հիմք
Դատավոր Վարդանյանը հատուկ կարծիքում գրել է, որ «Էյ Էմ իրավաբանական ընկերություն» ՍՊԸ բաժնեմասի 40%-ը շուրջ 10 տարի առաջ նվիրատվության կարգով Կարեն Անդրեասյանի կնոջն ի սեփականություն փոխանցելու փաստը վկայում է Խորհրդի նախագահի և ներկայիս Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանի միջև սերտ կապերի առկայության մասին, որոնք ոչ միայն ընկերական և գործընկերային են, այլև արտաքին դիտորդի մոտ ողջամտորեն կարող են ընկալվել նաև որպես միջընտանեկան:
Կարգապահական վարույթի շրջանակներում ներկայիս Արդարադատության նախարար Գրիգոր Մինասյանի միջև առկա ընկերական կապի առկայությունը Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանն ընդունել է, ավելին՝ այն հաստատվել է նաև ապացույցով (դատավոր Տիգրան Պետրոսյանի կողմից Խորհրդին է ներկայացվել Կարեն Անդրեասյանի համապատասխան ճեպազրույցի վերծանումը։ Այդ ապացույցի համաձայն՝ Կարեն Անդրեասյանը, որպես ՀՀ արդարադատության նախարար պաշտոնավարելիս, դեռևս 2022 թվականի հունվարի 27-ին ճեպազրույցի ընթացքում, մեկնաբանելով Գրիգոր Մինասյանին իր տեղակալի պաշտոնում նշանակվելու հանգամանքը, հայտնել է հետևյալը. «Գրիգոր Մինասյանը իսկապես իմ ընկերն է, մենք նաև եղել ենք գործընկերներ, և քանի որ Արդարադատության նախարարի տեղակալը, ինչպես մնացած բոլոր նախարարների տեղակալը, քաղաքական պաշտոն է, դա վկայում է այն մասին, և դա է հենց հիմքը, որ դու ընտրում ես ոչ միայն լավ մասնագետի, այլև վստահելի մասնագետի, որը քո հետ կիսում է քո գաղափարները»:
Արշակ Վարդանյանը նշել է, որ թեև իր համոզմամբ՝ դատավորի և վարույթի կողմի միջև ընկերական հարաբերությունների առկայությունն ինքնին ինքնաբացարկ հայտնելու կամ դատավորին բացարկելու բավարար հիմք չէ, հատկապես, երբ խոսքը վերաբերում է իրավապահ մարմիններում տևական ժամանակ աշխատած, այնուհետև դատական իշխանություն տեղափոխված, այդ թվում՝ տարբեր ատյաններում դատավորի պաշտոն զբաղեցնող գործընկերներին, բայց այս վարույթին զուգահեռ քննված մեկ այլ գործով՝ Դավիթ Հարությունյանին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու Արդարադատության նախարարի միջնորդության քննության ժամանակ, Խորհուրդն արդեն իսկ ձևավորել է նման պրակտիկա և բավարարել իր դեմ ներկայացված բացարկի միջնորդությունը՝ Հարությունյանի հետ ընկերական հարաբերություն ունենալու հիմքով, ուստի Կարեն Անդրեասյանը, որը Գրիգոր Մինասյանի ընկերն է, սույն վարույթով ևս ենթակա էր բացարկման։
«Քննարկվող հիմքով իմ նկատմամբ Լիազոր մարմնի ներկայացրած բացարկի միջնորդությունը Խորհրդի անդամների որոշմամբ բավարարվել է, սակայն սույն դեպքում, ընդամենը ժամեր անց՝ Խորհրդի նախագահ Կ.Անդրեասյանի դեմ դատավորների ներկայացրած միջնորդությունները, որոնց դեմ Լիազոր մարմնի ներկայացուցիչները նիստում առարկեցին, մերժվել են, ընդ որում՝ թե´ իմ նկատմամբ ներկայացված բացարկի միջնորդությունը բավարարելու, թե՛ Խորհրդի նախագահի դեմ ներկայացված բացարկի միջնորդությունները մերժելու (տարբերակված մոտեցում ցուցաբերելու) պատճառները և հիմնավորումները նիստերի դահլիճում չեն հրապարակվել (Կողմերի և բացարկված դատավորիս համար չեն բացահայտվել): Դրանք չեն բացահայտվել սույն վարույթով Խորհրդի կայացրած եզրափակիչ որոշման մեջ, ավելին՝ իսկ նույն փաստական և իրավական հիմքով իմ դեմ ներկայացված բացարկի միջնորդությունը բավարարելու հիմնավորումները չեն ներկայացվել Դ.Հարությունյանի վերաբերյալ որոշման մեջ»,- գրել է Արշակ Վարդանյանը։
Դատավորների վերաբերյալ գործի քննության ընթացում Կարեն Անդրեասյանը տեսակետ է հայտնել, որ բացարկման հարցը լուծելիս որոշիչ է այն, թե դատավորի հետ ընկերական փոխհարաբերությունների մեջ գտնվող անձը վարույթի հատկապես որ կողմում է հանդես գալիս, մասնավորապես՝ պատասխանատվության ենթարկվող դատավորն է, թե՞ վարույթ հարուցած, սակայն նիստերի դահլիճից բացակայող Արդարադատության նախարարը:
«Կարծում եմ, որ դատարանի անաչառության հարցը լուծելիս կողմերի նման տարանջատումը զուրկ է օբյեկտիվ որևէ հիմնավորումից, իսկ օրենքի վերոնշյալ մեկնաբանությունը, որն, ըստ էության, ընդունելի է համարվել Խորհրդի անդամների մեծամասնության համար և դրվել իրարամերժ երկու որոշումների կայացման հիմքում, հակասում է ինչպես ներպետական, այնպես էլ կոնվենցիոն նորմերի էությանը, հենված չէ նաև դրա վերաբերյալ ՄԻԵԴ և Վճռաբեկ դատարանի ձևավորած կայուն նախադեպային պրակտիկայի վրա»,- գրել է Արշակ Վարդանյանը։
Կողմի հետ դատավորի (ex parte) շփումները՝ որպես նրա կողմնակալության փաստարկ
Այն օրերին, երբ քննվում էր դատավորների վերաբերյալ կարգապահական գործը, համացանցում տեսանյութ տարածվեց, որտեղ երևում է, որ Կարեն Անդրեասյանը և Գրիգոր Մինասյանը միասին հանդիպում են սրճարանում, ապա առանձին-առանձին դուրս գալիս։ Տեսանյութը Facebook սոցիալական կայքի էջով տարածել էր «Մոնտե Քրիստո» անունով օգտատերը, որի ինքնությունը պարզ չէ։
Լիազոր մարմնի (կողմի) հետ Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանի ընդդիմազերծ շփմանն անդրադառնալով՝ Խորհուրդը դա պայմանավորել է Խորհրդի նախագահի՝ Բարձրագույն դատական խորհուրդն այլ մարմինների և պաշտոնատար անձանց հետ փոխահարաբերություններում ի պաշտոնե ներկայացնելու լիազորությունն իրացնելու, դատարանների բնականոն գործունեության հարցերը քննարկելու և լուծելու անհրաժեշտությամբ, որը, Խորհրդի եզրափակիչ որոշման համաձայն, օրենքով թույլատրելի է: Ավելին՝ ըստ եզրափակիչ որոշման՝ Բարձրագույն դատական խորհրդի ստեղծման առաջին իսկ օրվանից նման շփումները կրում են պարբերական բնույթ և այդ պրակտիկան պահպանվում է Խորհրդում նաև Կարեն Անդրեասյանի նախագահության օրոք:
«Գտնում եմ, որ վերոնշյալ (վարչարարական) լիազորության առկայությունը չի թույլատրում Խորհրդի նախագահին Խորհուրդ մուտքագրված կարգապահական որևէ վարույթի, այդ թվում՝ սույն վարույթի ողջ ժամանակահատվածում միակողմանի (հատկապես ոչ հրապարակային) շփումներ ունենալ վարույթի որևէ մասնակցի և/կամ նրա ներկայացուցչի, այդ թվում՝ Լիազոր մարմնի հետ՝ ի դեմս Արդարադատության նախարար Գ.Մինասյանի, եթե նույնիսկ այդ հանդիպումը կայացել է Խորհրդի վարչական շենքին շատ մոտ գտնվող սննդի կետում և դրանում արծարծվել է վարույթին ոչ վերաբերելի, օրինակ՝ դատական իշխանության և դատավորների համար խիստ արդիական թեմա։ Ընդ որում, նման շփումները, որոնք իրավաչափորեն բովանդակում են վարույթին մասնակցող կողմերի հավասարության սկզբունքը խախտելու ռիսկեր, արգելված են, եթե անգամ գործնականում հնարավոր լիներ հաստատել, որ շփման ընթացքում վարույթի հետ կապված որևէ քննարկում տեղի չի ունեցել:
Ավելին, նման շփումներն անձամբ չնախաձեռնելու հետ մեկտեղ Խորհրդի նախագահը պարտավոր է կարգապահական վարույթների ժամանակահատվածում ձեռնպահ մնալ այդպիսի շփումներից, եթե անգամ դրանք նախաձեռնել էին կողմերը կամ նրանց ներկայացուցիչները, իսկ եթե նման շփումը, այնուամենայնիվ, պատահականորեն տեղի է ունեցել, Խորհրդի նախագահը (անդամը) պարտավոր էր հերթական դատական նիստի ժամանակ կողմերին տեղեկացնել այդ շփման մասին և նշել, որ ի վիճակի է օբյեկտիվորեն՝ անաչառ և արդար կերպով շարունակել վեճի քննությունը, անշուշտ, եթե նրա մոտ առկա է նման համոզվածություն»,- հատուկ կարծիքում գրել է Արշակ Վարդանյանը՝ իր դիրքորոշումը հիմնավորելով միջազգային փաստաթղթերով ու ՄԻԵԴ-ի հայտնած դիրքորոշումներով, ՀՀ օրենսդրությանը հղումներով։
Դատավորը նշել է, որ միակողմանի շփումները տվյալ դեպքում վտանգավոր էին նաև այն առումով, որ Լիազոր մարմնի հետ Խորհրդի նախագահի առանձին շփման մասին տեղեկացած, այդ հաղորդակցությանը չմասնակցած պատասխանող կողմի մոտ անխուսափելիորեն կարծիք է ձևավորվել առ այն, որ կարգապահական վարույթ հարուցած կողմն իրենց նկատմամբ դատարանում առավելություն է ստացել: Նման դեպքերում, անկախ այն հանգամանքից՝ իրականում շփման արդյունքում Խորհրդի նախագահի մոտ կողմնակալություն առաջացել է, թե՝ ոչ, նրա անաչառությունը լուրջ կասկածի տակ է, նա ենթակա է բացարկման (չպետք է մասնակցի վարույթին), հակառակ պարագայում ողջամտորեն ձևավորվում է՝ վարույթի անարդարացի լինելու վերաբերյալ ընկալում և կոլեգիալ կազմով Խորհրդի կողմից կայացվող միջանկյալ և եզրափակիչ դատական ակտերի նկատմամբ անվստահություն:
Անդրեասյանի կողմից իր՝ որպես դատավորի անկախությունը և անաչառությունը կասկածի տակ դնող քննադատական խոսք
Վճռաբեկ դատարանի` կարգապահական պատասխանատվության ենթարկված և լիազորությունները դադարեցված մեկ այլ դատավորի՝ Սուրեն Անտոնյանի վերաբերյալ վարույթով դռնբաց դատական նիստի ընթացքում, որպես նախագահող դատավոր, Կարեն Անդրեասյանը հրապարակայնորեն քննադատական արտահայտություններ է հնչեցրել 2007-2013 թթ. ընթացքում Վճռաբեկ դատարանում պաշտոնավարող դատավորների նկատմամբ, քննադատել նմանատիպ գործերով մի դեպքում վճռաբեկ բողոքը վարույթ ընդունելու, մյուս դեպքում չընդունելու վերաբերյալ նրանց կայացրած որոշումները, այն պայմանավորել դատավորների անձնական (գործադիր իշխանության ներկայացուցիչների կողմից զանգեր ստանալու) կամ այսպես կոչված «տնտեսական շահերի» առկայության կամ բացակայության հանգամանքով:
Վճռաբեկ դատարանում Կարեն Անդրեասյանի նշած ժամանակահատվածում պաշտոնավարել են նաև դատավորներ Տիգրան Պետրոսյանը և Արտակ Բարսեղյանը, ովքեր 2009 թվականի հունվարի 15-ից նշանակվել և մինչ սույն վարույթով նրանց լիազորությունների դադարեցումը զբաղեցրել են ՀՀ վճռաբեկ դատարանի դատավորի պաշտոններ:
Այս հիմքով ևս դատավորները Խորհրդի նախագահ Կ.Անդրեասյանի նկատմամբ բացարկի միջնորդություն են ներկայացրել, որը մերժվել է։ Հղում կատարելով ԲԴԽ-ի մեկ այլ՝ դատավոր Դավիթ Հարությունյանի գործով կայացրած որոշմանը՝ Արշակ Վարդանյան մեջբերել է․
«Դատավորը պարտավոր է դրսևորել բավարար շրջահայացություն, զսպվածություն և խուսափել դատարանի գործողությունները և որոշումները կասկածի տակ դնելուց: Ավելին, Դատավորի արտահայտությունները, որոնք հրապարակայնորեն կասկածի տակ են առնում իբրև դատարան հանդես եկած Բարձրագույն դատական խորհրդի գործողությունները, դատական ակտերը, հանդիսանում են դատական իշխանությունը վարկաբեկող, ինչպես նաև դատական իշխանության անկախության և անաչառության վերաբերյալ հանրության վստահությունը նվազեցնող վարքագծի դրսևորումներ։ Սույն վարույթի շրջանակներում Խորհուրդը կարևոր է համարում արձանագրել, որ այն իրավիճակներում, երբ դատավորները դատական համակարգի անկախության և հանրային վստահության բարձրացման նպատակով իրենց խոսքի ազատության իրավունքի շրջանակներում հանդես են գալիս հրապարակային քննադատությամբ կամ որևէ այլ կերպ ներկայացնում են առանցքային հարցերի վերաբերյալ իրենց մոտեցումները, ապա նրանք նախևառաջ պարտավոր են հաշվի առնել, որ իրենց հայտարարությունների թիրախը չի սահմանափակվում իրավաբանական հանրույթով, այլ ներառում է հասարակության բոլոր շերտերը, և նրանք պարտավոր են ցանկացած հարցի վերաբերյալ ներկայացնել համապարփակ և մանրամասն բացատրություններ: Այսինքն, դատավորները պարտավոր են բոլոր տեսակի քննադատությունները կամ դիրքորոշումները ներկայացնել մատչելի լեզվով, առավելագույնս հիմնավորել դրանք և անկողմնակալ դիտորդի տեսանկյունից հնարավորինս պահպանել անաչառությունը»:
(…)
«Դատավորները, հաշվի առնելով իրենց խոսքի ազդեցիկությունը, պարտավոր են հանրությանը մանրամասն բացատրել իրենց քննադատության պատճառները և հիմնավորումները: Ավելին, յուրաքանչյուր դեպքում դատավորները պետք է դրսևորեն հավասարակշիռ մոտեցում, խուսափեն որևէ կողմնակալության տպավորություն ստեղծելուց և փոխարենը ձգտեն արդարացի և բազմակողմանի ներկայացնել խնդրի բոլոր կողմերը»:
Վարդանյանը նշել է, որ տվյալ դեպքում Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանը, մեկ այլ վարույթի շրջանակներում նախագահած դատական նիստում, հանդես գալով Վճռաբեկ դատարանի դատավորների և նրանց կայացրած, իր մեկնաբանմամբ՝ տարբերակված որոշումների հրապարակային քննադատությամբ, դրանց պատճառների իր մեկնաբանություններով և այդկերպ ներկայացնելով առանցքային այդ հարցերի վերաբերյալ իր մոտեցումները, պարտավոր էր խոսքի ազատության իր իրավունքի շրջանակներում ներկայացնել բարձրացրած վերոնշյալ հարցերի վերաբերյալ համապարփակ և մանրամասն բացատրություններ, ինչը չի կատարել:
Ըստ Վարդանյանի՝ Վճռաբեկ դատարանի դատավորներին քննադատելու ենթատեքստը, որն առանց անհրաժեշտության հնչեցվել է այլ վարույթով դատական նիստի ընթացքում, չի եղել հիմնավորված, մանրամասն և համապարփակ, որպիսի բացերը ողջամտորեն չեն լրացվել նաև նիստով Խորհրդի նախագահ Անդրեասյանի ներկայացրած բացատրություններով:
«Անկողմնակալ դիտորդի տեսանկյունից Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանի անաչառությունը կասկածի տակ գտնող տվյալ իրավիճակում, քննարկվող հարցի վերաբերյալ նրան ուղղված հարցադրմանն ի պատասխան՝ Խորհրդի նախագահ Կ.Անդրեասյանը թեև նշեց, որ Վճռաբեկ դատարանի դատավորներին ու նրանց կայացրած դատական ակտերին ուղղված իր վերոնշյալ քննադատական խոսքը սույն վարույթով անցնող դատավորներ Տ.Պետրոսյանին և Ա.Բարսեղյանին չի վերաբերել, սակայն սույն վարույթով նրանց ևս վերագրվում էր Վճռաբեկ դատարանի համապատասխան պալատի դատավորի պաշտոնը զբաղեցնելու՝ Կ.Անդրեասյանի հիշատակած ժամանակահատվածում վճռաբեկ բողոքը ենթադրաբար անհիմն կերպով վերադարձնելու (ըստ էության քննության չառնելու) որոշման կայացում, ավելին՝ նրանց լիազորությունները սույն վարույթի արդյունքներով՝ էական կարգապահական խախտում կատարելու պատճառաբանությամբ ևս դադարեցվեցին»,- գրել է Վարդանյանը։
Դատարանի կողմնակալաության հարցը որոշելիս դատական կազմում ներգրավված դատավորների թիվը և բացարկվող դատավորի դերն այդ կազմում
Դատավորի կողմնակալության հարցի առնչությամբ Պատասխանող կողմը Խորհրդին է ներկայացրել մի շարք գործերով ՄԻԵԴ արտահայտած դիրքորոշումներ, համաձայն որոնց՝ դատարանի կողմնակալության հանգամանքը ստուգելիս և արձանագրելիս անհրաժեշտ է հաշվի առնել մի շարք գործոններ, այդ թվում՝ դատական կազմում ներգրավված դատավորների թիվը և բացարկվող դատավորի դերն այդ կազմում: օրինակ՝ «Ֆազլի Ասլաններն ընդդեմ Թուրքիայի» գործով ՄԻԵԴ-ը արձանագրել է, որ միայն երեք դատավորների մասնակցությունը (որոնց անաչառությունը կասկածի տակ էր դրվել) 31 անդամներից կազմված ընդհանուր ժողովին, բավարար էր վտանգի ենթարկելու ամբողջ տրիբունալի անաչառությունը ոչ միայն ներգրավված դատավորների համամասնության պատճառով (ինչն ինքնին բավարար չէր), բայց նաև գործի մեջ նրանց ունեցած դերի շնորհիվ։ Մասնավորապես, նույն որոշման 41-րդ կետում ՄԻԵԴ-ն արձանագրել է, որ բացարկված երեք դատավորներից մեկը, որպես Գերագույն վարչական դատարանի փոխնախագահ, նախագահում էր Գլխավոր ասամբլեան և հետևաբար՝ նա վարում էր քննարկումները դատավարության ընթացքում, ինչն անկողմանակալության դրսևորման հետ անհամատեղելի լրացուցիչ հանգամանք է։
«Ստոյմենովիչ Միլոշևիչն ընդդեմ Հյուսիսային Մակեդոնիայի» գործով ՄԻԵԴ-ն արձանագրել է, որ Գերագույն դատարանի դատավորը, որի օբյեկտիվ անկողմանկալության բացակայությունը հաստատված էր՝ գործը քննող Գերագույն դատարանի դատավորներից միայն մեկն էր, բավարար է եզրակացնելու, որ ամբողջ Գերագույն դատարանի անաչառությունը կասկածի տակ է։
«Կարրարն ընդդեմ Բելգիայի» գործով ՄԻԵԴ-ը հաստատված է համարել այն, որ դատարանի նախագահի անաչառության բացակայությունը բավարար է արձանագրելու համար, որ կասկածի տակ է ամբողջ դատարանի անաչառությունը։
«Սույն դեպքում բացարկման ենթակա անձը սահմանադրական մարմնի՝ Բարձրագույն դատական խորհրդի նախագահն է, որը գործող իրավակարգավորումների համաձայն՝ օժտված է Բարձրագույն դատական խորհրդի բնականոն գործունեության ապահովմանն ուղղված գործառույթներով: Մասնավորապես, նա է հրավիրում և վարում Բարձրագույն դատական խորհրդի (այդ թվում՝ սույն կարգապահական վարույթի շրջանակներում հրավիրված) բոլոր նիստերը, նիստի սկզբում պարզում է նիստի իրավազորությունը, հայտարարում է ելույթների և հարցերի համար հերթագրումը, հանդես է գալիս արտահերթ ելույթներով և հարցերով, ձայն է տալիս ելույթի, ինչպես նաև հարցի կամ դրան պատասխանելու համար, հանում է այն հարցերը կամ դադարեցնում է այն ելույթները, որոնք չեն առնչվում կամ վերաբերելի չեն Խորհրդի նիստում քննարկվող հարցերի էությանը: Տվյալ հարցի պարզման համատեքստում պակաս կարևոր չէ նաև այն հանգամանքը, որ Խորհրդի նախագահի նախագահությամբ հրավիրվող և իրականացվող նիստերում Խորհրդի կողմից կայացվող բոլոր որոշումները, այդ թվում՝ եզրափակիչ որոշումը, գործող իրավակարգավորումների համաձայն, վերջնական են և բողոքարկման ենթակա չեն, այլ կերպ՝ յուրաքանչյուր կոնկրետ դեպքում տվյալ հարցը քննարկվելիս և լուծելիս պետք է հաշվի առնվի իրավունքի խախտում թույլ տալու պարագայում դրա շտկման իրավական անհնարինությունը (անվերականգնելի բնույթը):
Ավելին, Բարձրագույն խորհրդի անդամների և Խորհրդի նախագահի փոխհարաբերությունների որակական կողմի, սույն դատական կազմում Խորհրդի նախագահ և միաժամանակ բոլոր նիստերը նախագահող Կ․Անդրեասյանի ազդեցիկ դերի և անվերապահ հեղինակության մասին է վկայում այն փաստը, որ վերջինս Ազգային ժողովի կողմից 05.10.2022 թվականին ընտրվելով ԲԴԽ անդամ, անմիջապես հաջորդ օրը՝ 06.10.2022 թվականին, արդեն Բարձրագույն դատական խորհրդի անդամների կողմից (որոնցից 5-ը մասնակցել են նաև սույն կարգապահական վարույթին) ընտրվել է Խորհրդի նախագահ՝ թեև այդ պահին նույն Խորհրդի կազմում կային այդ մարմնում բազմամյա փորձառություն ունեցող այլ թեկնածուներ (ոչ դատավոր անդամներ):
Ընդ որում, Խորհրդի նախագահի պաշտոնում Կ.Անդրեասյանի ընտրությանը մասնակցած Խորհրդի անդամներից 4-ի և Կ.Անդրեասյանի ձայները բավարար էին՝ սույն կարգապահական վարույթի շրջանակներում կայացվելիք միջանկյալ որոշումների և վերջնական (երեք դատավորների լիազորությունները դադարեցնելու մասին) որոշման ելքերը կանխորոշելու համար, քանի որ սույն վարույթին մասնակցում էին Խորհրդի 10 անդամներից միայն 8-ը»,- գրել է Արշակ Վարդանյանը և եզրակացրել որ չի ապահովվել պատասխանող կողմի անկախ և անաչառ դատարանի կողմից գործի արդարացի դատաքննության իրավունքը, վերջինները զրկվել են նաև արդյունավետ դատական պաշտպանության իրավունքից:
Այսպիսով՝ Արշակ Վարդանյանը եզրահանգել է, որ Խորհրդի նախագահ Կարեն Անդրեասյանը չի տրամադրել բավարար երաշխիքներ՝ բացառելու սույն վարույթով իր կողմնակալ չլինելու վերաբերյալ ներկայացված և օբյեկտիվորեն հաստատված փաստերը, դրանց հիման վրա ծագած իրավաչափ կասկածները։ Ավելին, վարույթի ընթացքում նախագահելով Խորհրդում և Խորհրդի կազմում մասնակցելով նիստերի վարման և որոշումների կայացման գործընթացին՝ Անդրեասյանը դրանով իսկ կասկածի տակ է դրել ողջ Խորհրդի անաչառությունը և նվազեցրել այդ մարմնի անունից կայացված եզրափակիչ ակտի նկատմամբ վստահությունը:
Դատավորի վարքագծի կանոնների խախտման հիմքով դատավորին պաշտոնից ազատելը՝ միջամտություն նրա «անձնական կյանքի» նկատմամբ հարգանքի իրավունքին
Արշակ Վարդանյանը նշել է, որ ՄԻԵԴ-ը մի շարք վճիռներով դիրքորոշում է հայտնել, որ մասնագիտական գործունեությամբ զբաղվելու հարցում կիրառվող սահմանափակումները միջամտություն են «անձնական կյանքի» նկատմամբ։
«Վոլկովն ընդդեմ Ուկրաինայի» գործով դատարանն արձանագրել է, որ դատավորի վարքագծի կանոնների խախտման հիմքով դատավորին պաշտոնից ազատելը հանդիսացել է միջամտություն նրա «անձնական կյանքի» նկատմամբ հարգանքի իրավունքին։
Դիմողին դատավորի պաշտոնից ազատելն ազդել է այլ մարդկանց հետ նրա հարաբերությունների լայն շրջանակի վրա, այդ թվում` մասնագիտական բնույթի հարաբերությունների վրա: Նմանապես, այն ազդեցություն է ունեցել նրա մերձավորների վրա, քանի որ աշխատանքի կորուստը պետք է շոշափելի հետևանքներ ունեցած լիներ դիմողի և նրա ընտանիքի նյութական դրության վրա: Ավելին, դիմողի ազատման պատճառը, մասնավորապես` դատական երդման խախտումը, ենթադրում է, որ շոշափել է նրա մասնագիտական հեղինակությունը:
Արշակ Վարդանյանը նշել է, որ Խորհրդի եզրափակիչ որոշման մեջ բացակայում են դատավարական իրավունքի նորմերի խախտումները որպես էական կարգապահական խախտում գնահատելու բավարար հիմնավորումներն ու փաստարկումները, դրա մասին Խորհրդի եզրահանգումը գլխավորապես կառուցված է «ՀՀ դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքում ՀՕ-333-Ն օրենքի 3-րդ հոդվածի 2-րդ մասով լրացված իրավակարգավորման ստանդարտ (շաբլոնային) ձևակերպումների վրա, որի պայմաններում այն կարելի է կիրառել տվյալ առիթով և հիմքով հարուցված անխտիր բոլոր կարգապահական վարույթներով անցնող դատավորների նկատմամբ, այդուհանդերձ, Խորհուրդը միջամտության ծայրահեղ միջոցը՝ դատավորի լիազորությունների դադարեցում կարգապահական տույժն է կիրառել նրանց նկատմամբ։
Սույն դեպքում դատավորներ Ա.Խառատյանին, Տ.Պետրոսյանին և Ա.Բարսեղյանին վերագրված կարգապահական խախտումները կատարվել են մեղքի նվազ «վտանգավոր» ձևով՝ կոպիտ անփութությամբ, վերջիններս նախկինում կարգապահական պատասխանատվության չեն ենթարկվել, տույժի էին ենթարկվում առաջին անգամ, նույնիսկ մարված տույժեր չունեին։
Արշակ Վարդանյանը նշել է, որ Խորհուրդը որպես դատավորների անձը բացասաբար բնութագրող տվյալ է դիտարկվել դատարանի մատչելիության իրավունքը սահմանափակող որոշումներ կայացնելիս «ոչ պատշաճ արհեստավարժություն ու մասնագիտական պատրաստվածություն ցուցաբերելը», «իրավական նորմի գործողության շրջանակներից դուրս գալը», իսկ որպես դատավորի կարգավիճակի հետ անհամատեղելի և միաժամանակ էական կարգապահական խախտում՝ «դատավորների կողմից իրենց սահմանադրաիրավական լիազորությունների վերազանցելը», «դատական իշխանության նկատմամբ հանրության վստահությունը էապես նվազեցնելը և դատավորի բարձր պաշտոնի հանրային ընկալմանը վնասելը»։ Վարդանյանը ուշադրություն է հրավիրել այն հանգամանքին, որ օբյեկտիվ կողմից դատավորներին վերագրվել է նրանց լիազորությունների սահմաններում կատարված արարք՝ վերաքննիչ և վճռաբեկ բողոքները որոշակի պատճառաբանությամբ առանց քննության թողնելու կամ վերադարձնելու վերաբերյալ որոշումների կայացում, որն անխուսափելիորեն հիմնված է նյութական և դատավարական որոշակի նորմերի մեկնաբանման կամ կիրառման արդյունքների վրա՝ նույնիսկ եթե այդ նորմերը դատավորները սխալ են մեկնաբանել կամ կիրառել։
Վարդանյանը նշել է, որ դատավորին վերագրված՝ իրավունքի նորմի որևէ խախտում որպես էական կարգապահական խախտում գնահատելը գտնվում է վարույթ հարուցած և իրականացնող Լիազոր մարմին հայեցողական լիազորության տիրույթում, որից նա կարող է օգտվել կարգապահական վարույթի ընթացքում, սակայն մինչ դատավորին պատասխանատվության ենթարկելու միջնորդությամբ Բարձրագույն դատական խորհրդին դիմելը։ Վարդանյանի պնդմամբ՝ խնդրահարույց է Լիազոր մարմնի կողմից դատարանում և հատկապես դատարանի կողմից սեփական նախաձեռնությամբ՝ վերագրված կարգապահական խախտման վերաորակմամբ հանդես գալու և այդ կերպ կարգապահական պատասխանատվության ենթակա դատավորի, տվյալ դեպքում՝ դատավորներ Ա.Խառատյանի, Տ.Պետրոսյանի և Ա.Բարսեղյանի իրավական վիճակը դատարանում վատթարացնելու պրակտիկան։
Դատավորին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու հիմքերին վերաբերող «ՀՀ դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքի 142-րդ հոդվածի համակարգային վերլուծության արդյունքներով Վարդանյանը եզրահանգել է, որ արդարադատություն կամ որպես դատարան՝ օրենքով նախատեսված այլ լիազորություններ իրականացնելիս նյութական կամ դատավարական իրավունքի նորմի (մեղավորությամբ կատարված) խախտումը էական կարգապահական խախտում կարող է դիտարկվել, եթե այն հանգեցրել է որոշակի հետևանքների, ինչպես նաև երբ առկա է պատճառահետևանքային կապ արարքի և հետևանքի միջև։ Ըստ Վարդանյանի՝ հետևանքը պետք է ուղղակի նշված լինի կարգապահական վարույթ հարուցած մարմնի միջնորդության մեջ, որպեսզի դատավորը հնարավորություն ունենա պաշտպանվելու Խորհրդում ապացուցման ենթակա նաև այդ հանգամանքից: Հակառակ մոտեցման պարագայում անխուսափելիորեն խախտվում է կարգապահական վարույթով անցնող դատավորի արդար դատաքննության իրավունքը, մասնավորապես՝ այդ իրավունքի բաղադրիչ հանդիսացող պաշտպանության իրավունքը: Տվյալ վարույթով, սակայն, ըստ դատավոր Վարդանյանի, Խորհուրդը հայտնվել է դատարանի սահմանադրական առաքելությանն անհարիր իրավիճակում և լիազոր մարմնի պասիվ կեցվածքի պայմաններում, խախտման հետևանքի մասով ինքնուրույնաբար լրացրել է կարգապահական խախտման փաստակազմը, ապա դատաքննության արդյունքներով այն ապացուցված է համարել, ապա՝ եզրափակիչ որոշմամբ վերաորակել է դատավորներին վերագրված «սովորական» կարգապահական խախտումն՝ էականով:
«Որպես դատարան հանդես եկած Խորհուրդը նման գործելաոճով, փաստացի, իրականացրել է վարույթի կողմի, տվյալ դեպքում՝ կարգապահական վարույթ հարուցած (Լիազոր) մարմնի գործառույթ և ստանձնել է պատասխանող կողմի դատավարական հակառակորդի դեր, որով խորացրել է որպես դատարան անկողմնակալ չլինելու և չերևելու վերաբերյալ ծագած և սույն վարույթով հաստատված կասկածները, ինչը Խորհրդի նախագահի և նրա ղեկավարությամբ ( նախագահությամբ) վարույթին մասնակցած Խորհրդի անդամների կողմնակալության մեջ հավաստիանալու լրացուցիչ գործոն է»,- նշել է Վարդանյանը՝ կարծիք հայտնելով, որ Խորհուրդը խախտվել է մրցակցային դատավարությանը բնորոշ նորմեր ու սկզբունքներ։
Խորհրդի եզրափակիչ որոշումից, ըստ Արշակ Վարդանյանի, հնարավոր չէ եզրակացնել, թե ինչու դատավորների նկատմամբ կիրառելի չէին «ՀՀ դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքով նախատեսված տույժի նվազ միջամտող, այլընտրանքային տեսակները, և կիրառելի էր միջամտության միայն ծայրահեղ, առավել ինտենսիվ միջոցը՝ լիազորությունների դադարեցումը։
«Սույն դեպքում՝ ըստ էության «ծայրահեղ սոցիալական կարիքի» բացակայության պայմաններում, կարգապահական վարույթով անցնող երեք դատավորների նկատմամբ կիրառվել է նրանց անձնական կյանքը հարգելու իրավունքի նկատմամբ միջամտության ծայրահեղ միջոցը՝ լիազորությունները դադարեցումը, որի հետևանքով նրանց կարիերան թե´ դատական իշխանությունում, և թե´դրան օժանդակող իրավապահ մարմիններում ավարտվել է, նրանք զրկվել են ՀՀ սահմանադրությամբ և այլ նորմատիվ իրավական ակտերով երաշխավորված՝ մինչև 65 տարեկանը պաշտոնավարելու, դատավորի աշխատավարձ և այլ սոցիալական երաշխիքներ, դատավորի կենսաթոշակ ստանալու լեգիտիմ ակնկալիքներից: Վնաս է պատճառվել նաև դատավորների մասնագիտական հեղինակությանը, քանի որ հանդիսանալով բարձր ատյաններում պաշտոնավարող և բազմամյա փորձառություն ունեցող դատավորներ՝ նրանց լիազորությունները դադարեցվել են գործնական աշխատանքում գրեթե ամենօրյա ռեժիմով կիրառելի դատավարական իրավունքի նորմերի խախտման համար»,- գրել է դատավորը։
ՄԻԵԴ Վճռի հիմքով դատավորների նկատմամբ կարգապահական վարույթ հարուցելու օրենքի հետադարձության խնդիրը
Կարգապահական վարույթի ընթացքում քննարկվել և խորհրդակցական սենյակում ձայների մեծամասնությամբ մերժվել է դատավորներ Տ.Պետրոսյանի և Ա.Բարսեղյանի համատեղ միջնորդությունը, որով նրանք, ի թիվս այլ հարցերի, Խորհրդին խնդրել էին կասեցնել վարույթը և դիմել Սահմանադրական դատարան՝ գործով կիրառվող օրենքի սահմանադրականության հարցը որոշելու համար։
Արշակ Վարդանյանը, համաձայն չլինելով խորհրդի հայտնած դիրքորոշման հետ, Հատուկ կարծիքում գրել է, որ դատավորներին վերագրվող արարքը կատարելու պահին գործող Դատական օրենսգրքի գործողության ողջ ժամանակահատվածում կարգապահական վարույթ հարուցելու առիթ, ինչպես նաև հիմք է հանդիսացել դատավորի կողմից նյութական կամ դատավարական նորմի խախտում թույլ տալը, ինչպես նաև Հայաստանի Հանրապետության համապատասխան միջազգային պայմանագրով սահմանված` մարդու իրավունքների և հիմնարար ազատությունների խախտումն արձանագրած ՄԻԵԴ ակտի կայացվելը, ընդ որում՝ երկու դեպքում էլ վարույթի հարուցման առավելագույն ժամկետը ենթադրյալ խախտումը կատարելուց հետո ընդամենը 1 տարի եղել։
Հին, այսինքն՝ խախտումը թույլ տալու պահին գործող օրենսգրքի կարգավորումների համաձայն՝ կարգապահական տույժերի թվում առկա էր նաև դատավորի լիազորությունների դադարեցման միջնորդությամբ Հանրապետության Նախագահին դիմելը, որը բովանդակային առումով համապատասխանում է գործող իրավակարգավորման՝ Խորհրդի կողմից դատավորների լիազորությունները դադարեցնելու տույժի տեսակին: Տույժի այդ տեսակը ենթակա էր կիրառման այն դեպքում, եթե դատավորի կողմից թույլ տրված կարգապահական կոպիտ կամ պարբերական խախտման հետևանքով այն այլևս անհամատեղելի էր դատավորի պաշտոնի հետ, ընդ որում, դատավորի պաշտոնի հետ անհամատեղելիության էությունը հին օրենսգրքով բացահայտված չէր:
Տվյալ դեպքում, ըստ Վարդանյանի, դատավորներին վերագրվող իրավախախտման համար վարույթ հարուցելու առիթը և հիմքը ծագել են 2019 թվականի հունվարի 24-ին՝ ՄԻԵԴ-ի կողմից համապատասխան ակտը կայացնելու և այն ուժի մեջ մտնելու օրը, սակայն տվյալ ակտը կայացնելու օրվա դրությամբ՝
ա) Հին օրենսգիրքը ուժը կորցրել էր,
բ) «ՀՀ դատական օրենսգիրք» սահմանադրական օրենքը թեև գործում էր, սակայն դրանում դեռևս բացակայում էր ՄԻԵԴ-ի կողմից արձանագրված խախտման փաստով վարույթ հարուցելու առիթը և դատավորին պատասխանատվության ենթարկելու հիմքը։ Այսինքն՝ նոր Դատական օրենսգիրքն ընդունելիս օրենսդիրն ի սկզբանե հրաժարվել էր ՄԻԵԴ արձանագրած խախտումները որպես նյութական և դատավարական իրավունքի խախտման առանձին դրսևորում դիտարկելու կարգավորումից։ Դատական օրենսգրքում լրացումներ և փոփոխություններ են արվել 2020 թվականին և 2022-ին, որոնց համաձայն՝ կրկին նախատեսվել է ՄԻԵԴ-ի արձանագրված խախտման փաստով վարույթ հարուցելու առիթը և դատավորին պատասխանատվության ենթարկելու հիմքը։
2020-ի փոփոխության համաձայն՝ եթե արդարադատություն կամ որպես դատարան՝ օրենքով նախատեսված այլ լիազորություններ իրականացնելիս նյութական կամ դատավարական իրավունքի նորմի (…) խախտումը հայտնաբերվել է մարդու իրավունքների պաշտպանության ոլորտում Հայաստանի Հանրապետության ստանձնած միջազգային պարտավորությունների խախտում արձանագրող` ՄԻԵԴ ակտի ուսումնասիրության արդյունքով, այդ խախտման հիմքով կարգապահական վարույթ չի կարող հարուցվել, եթե ՄԻԵԴ-ի ակտն ուժի մեջ մտնելուց հետո անցել է 8 տարի։ 2022-ի փոփոխության համաձայն՝ 8 տարին դարձվել է 15 տարի, բացի այդ՝ նախատեսվել է նշված կարգավորմանը հետադարձություն տալու հնարավորություն, այն է՝ մինչև սույն օրենքն ուժի մեջ մտնելը կայացված՝ ՄԻԵԴ ակտերի ուսումնասիրության արդյունքով հայտնաբերված խախտման հիմքով հարուցված կարգապահական վարույթով էական կարգապահական խախտման հիմքով լիազորությունների դադարեցում կարգապահական տույժը կարող է կիրառվել, եթե դա ակնհայտորեն պայմանավորված է դատական իշխանության անկախության և անաչառության ապահովման, դատական իշխանության հեղինակությունը բարձր պահելու, դատական իշխանության անկախության և անաչառության վերաբերյալ հանրության վստահության և իրավունքի գերակայության ապահովման հանրային շահերով:
Արշակ Վարդանյանը նշել է, որ, փաստացի, ՄԻԵԴ-ը քննության առարկա դարձած գործով ակտը կայացրել է 2019 թվականի հունվարի 24-ին, իսկ օրենքում առաջին անգամ փոփոխություն և լրացում է կատարվել 2020-ին, ինչն, ըստ Արշակ Վարդանյանի, առերևույթ բացառում է դատավոր Ա.Խառատյանի, Բարսեղյանին և Տ.Պետրոսյանի նկատմամբ կարգապահական վարույթ հարուցելու, առավել ևս՝ նրանց պատասխանատվության ենթարկելու իրավաչափ հնարավորությունը:
Այսպիսով, սույն կարգապահական վարույթի ընթացքում և արդյունքներով վարույթ հարուցելու առիթի առկայությունը վարույթ իրականացնող մարմինները (նախ՝ Լիազոր մարմինը, ապա՝ Խորհուրդը) պետք է ստուգեին՝ որպես ելակետ ընդունելով ՄԻԵԴ կողմից առնվազն 02.05.2020թ. հետո դատական ակտ կայացնելու փաստը, այսինքն՝ սույն վարույթի շրջանակներում դատավորներին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու հարցը կարող էր բարձրացվել Օրենքում ուղղակիորեն նախատեսված նվազագույն պայմանը՝ ժամկետային սահմանափակումը պահպանելու պարագայում:
Դատավորը նշել է, որ իրավախախտման պահին գործող ՀՀ սահմանադրության 42-րդ հոդվածի, ինչպես նաև 2015 թվականի խմբագրությամբ ՀՀ սահմանադրության 73-րդ հոդվածի համաձայն՝ անձի իրավական վիճակը վատթարացնող օրենքները և այլ իրավական ակտերն հետադարձ ուժ չունեն: Սահմանադրությունը նախատեսում է միայն մեկ իրավիճակ, որի պայմաններում օրենքին կարող է տրվել հետադարձ ուժ, այն է՝ եթե նոր օրենքն անձի իրավական վիճակը բարելավող է, ընդ որում, դա էլ իր հերթին պետք է հատուկ նախատեսվի նոր օրենքով:
Ըստ դատավորի՝ աներկբա է, որ Դատական օրենսգրքի քննարկվող լրացումներն ու փոփոխությունները 2020-ին վատթարացրել են դատավորների իրավական վիճակը իսկ 2022-ի փոփոխություններն էլ ավելի են վատթարացրել նրանց վիճակը․ այս փոփոխությունները կարող էին հանգեցնել և, փաստացի, հանգեցրել են նրանց նկատմամբ կարգապահական տույժ նշանակելուն՝ դատավորների լիազորությունները դադարեցնելուն։
Ինչպես իրավախախտումը կատարելու, այնպես էլ այն արձանագրելու պահին գոյություն չուներ վերաբերելի իրավակարգավորում, ուստի՝ դատավորներ Ա.Խառատյանը, Ա.Բարսեղյանը և Տ.Պետրոսյանը նույնիսկ ընդհանուր գծերով չէին կարող նախատեսել, առավել ևս՝ կանխատեսել, որ որևէ իրավախախտում են կատարում, նրանց համար կանխատեսելի չէին նաև վերը նկարագրված իրավական հետևանքները, որի պայմաններում դատավորներին կարգապահական խախտում վերագրելը, առավել ևս՝ նրանց նկատմամբ առավելագույն խիստ կարգապահական տույժի միջոց՝ լիազորությունների դադարեցում նշանակելը, իրավաչափ, առավել ևս՝ համաչափ չէ:
Վարդանյանը դիրքորոշում է հայտնել որ նման իրավիճակում ՍԴ դիմելը Խորհրդի ոչ թե իրավունքն, այլ պարտականությունն է, ինչը տվյալ դեպքում ոչ իրավաչափորեն չի կատարվել:
Ստեղված իրավիճակում կարգապահական գործի ելքի համար էական նշանակություն ունեցող այս հարցով դատավորները ՍԴ-ում կարող են դիմել գործի ավարտից հետո՝ անհատական դիմումով, երբ նրանց լիազորությունները՝ որպես դատավոր խորհուրդը կարող է և դադարեցրած լինել, ինչը տեղի է ունեցել այս պարագայում։
Արշակ Վարդանյանը դիրքորոշում է հայտնել, որ Խորհրդի կողմից վարույթի շրջանակներում ՍԴ դիմելու պարագայում դատավորը չի զրկվում նախքան կիրառման ենթակա օրենքի սահմանադրականության հարցի վերջնական պարզումը շարունակելու և ավարտելու իր վարույթի գործերը, մինչդեռ Խորհրդի որոշմամբ՝ դատավորի լիազորությունները վարույթի արդյունքներով դադարեցվելու պարագայում դատավորի վարույթում քննվող հարյուրավոր, եթե ոչ հազարավոր գործեր վերամակագրվելու են այլ դատավորների՝ հանգեցնելով այդ գործով անցնող դատավարության մասնակիցների՝ ողջամիտ ժամկետներում գործերի քննելու և լուծելու իրավունքի համատարած խախտման: Մինչդեռ, չի բացառվում, որ ՍԴ-ն դատավորի վիճարկած և նրա լիազորությունների դադարեցման հիմքում դրված (կիրառված) նորմը հակասահմանադրական ճանաչեր, ինչով կարող էին արձանագրվել թե´ նախկին դատավորի անփոփոխելիության սկզբունքի, թե´ նրա վարույթում քննվող գործերով անցնող անձանց՝ արդար դատաքննության (այլևս անվերականգնելի) իրավունքի խախտումները։
Վարդանյանն անդրադարձել է նաև մեկ այլ կարևոր հանգամանքի․թեև Լիազոր մարմնի ներկայացուցչի մեկնաբանմամբ ՄԻԵԴ ակտերի ուսումնասիրությունները կատարում են դրանց կայացման ժամանակագրական չափանիշով, սակայն նրան ուղղված հարցադրումների պատասխաններից պարզվել է, որ սկսած 2007 թվականից Հայաստանի Հանրապետության դեմ կայացված ՄԻԵԴ դատական ակտերն Արդարադատության նախարարությունում ուսումնասիրվում են առանց այդ գործընթացը կանոնակարգող որևէ նորմատիվ իրավական ակտի ընդունման, դրանով նախատեսված՝ օբյեկտիվ չափանիշների բացակայության պայմաններում, այլ կերպ՝ պատահական (սուբյեկտիվ) ընտրության սկզբունքով, որի հետևանքով պատասխանող կողմը բարձրացրել է ՄԻԵԴ ակտերի ուսումնասիրությունները համակարգող լիազոր մարմնի կողմից այդ գործընթացում դատավորների միջև տարբերակված մոտեցում ցուցաբերելու, կոնկրետ դատավորների թիրախավորելու և «պատժելու» հարցը։
Կարգապահական գործի քննության ընթացքում Արդարադատության նախարարի ներկայացուցիչ Արտյոմ Սուջյանը պնդել է, որ քննարկվող գործընթացի շրջանակներում Արդարադատության նախարարությունում առաջին հերթին ուսումնասիրվել և ուսումնասիրվում են 2022 թվականին ՄԻԵԴ կայացրած ակտերը։ Սակայն Արշակ Վարդանյանը ՄԻԵԴ վճռի հիմքով հարուցված և Խորհուրդ ուղարկված 4 կարգապահական վարույթների, տվյալների համադրության արդյունքում եզրահանգել է, որ նախարարության այս պնդումը չի հաստատվում։
«Մասնավորապես, Լիազոր մարմնի ներկայացուցչի վկայակոչած սկզբունքով առաջնորդվելու պարագայում ՄԻԵԴ վերոնշյալ 4 ակտերից պետք է առաջինը ուսումնասիրվեր դատավոր Է.Ն-ի նկատմամբ վարույթ հարուցելու առիթ հանդիսացած ՄԻԵԴ ակտը, ապա՝ դատավոր Մ.Մ-ի վերաբերյալ ակտը, այնուհետև՝ սույն վարույթով անցնող դատավորների վերաբերյալ ակտը, որից հետո՝ դատավոր Ս.Անտոնյանի վերաբերյալ ՄԻԵԴ ակտը, մինչդեռ Արդարադատության նախարարությունում դրանց ուսումնասիրությունների հաջորդականությունն (ժամանակագրությունը) օբյեկտիվ իրականության մեջ խախտված է»,- գրել է Արշակ Վարդանյանը։
Այսպիսով՝ Վարդանյանը գտել է, որ Լիազոր մարմնի՝ Արդարադատության նախարարի ներկայացրած միջնորդությունը՝ Վերաքննիչ քաղաքացիական դատարանի դատավոր Աստղիկ Խառատյանին, Վճռաբեկ դատարանի քաղաքացիական պալատի դատավորներ Տիգրան Պետրոսյանին և Արտակ Բարսեղյանին կարգապահական պատասխանատվության ենթարկելու վերաբերյալ, ենթակա է մերժման։
Արաքս Մամուլյան